just like an ordinary wedding kenduri ; not for me

assalamualaikum..

Setelah setapak aku memasuki khemah kenduri itu untuk melantak, aku rasa mcm pelik je tgk makanan dekat rumah pengantin itu..mana dia pergi larinya lauk2 binatang kegemaran aku..



Yang ada hanyalah “seafood”..ada sotong ‘kembang semangkuk’ masak sambal + udang masak gulai kot + sambal ape ntah + sayur dia aku x ingat la plak + ikan masin..terasa macam pergi kenduri kat kepulauan di tengah2 lautan pasifik plak..begitu kaya dengan hasil laut nya..hahaha..the different is the seafood tu langsung tidak fresh..

Hmmmm, cube tgk pada menu tu, aku rasa macam kenduri ni x cukup adat melayu lah..hehehe..sbb kite dh sinonim dgn adat kita kalau kenduri mesti akan sembelih lembu atau kerbau ke atau apa2 lah kan..janji kena ada jugak la benda kena sembelih..betul tak..ayam pun hanya di sediakan untuk jamuan pengantin..ishk2..

Dalam duk termenung sambil menggigit-gigit halus makanan kenduri tu, dan juga dalam keadaan emosi yang terganggu sbb x dapat nk makan favourite binatang2 aku, otak aku tetiba nak fikir: masa mereka semua ni pikir2 tentang nk tentukan menu makanan ni kan, dia org x penah pertimbang kan ke kalau ada orang yang x boleh nk telan makanan c-fud yg dia org serve kan tu ek..maksud aku mungkin ada yang allergic ke kan..ishk2..

Tengah2 mamai tu tetibe rasa macam ada benda terlekat kat tekak aku ni, alamak kepala sotong ke buntut udang terlekat ni..meraba-raba aku cari air kat atas meja aku, kurang ajar betul abg aku sorang ni..boleh plak habis kan air aku tu..terpaksa lah aku pi amik lain..dalam perjalanan nak amik air tu, aku terpikir gak, udang dengan sotong ni marah kat aku ke, sebab aku makan dia org dgn cara gigit halus2..atau pun dia marah sbb aku xsuke mereka mcm aku suke ayam n daging2 yg lain..

Hmmm, mampus ko lah udang and sotong, walau ko nk sabotaj aku mcm mana sekalipun, nk lekat kat tekak aku ke, kat usus aku ke, last2 nnt ko jadi taik aku gak..najis kau!!!..hahaha..sesampai aku kat kaunter air, ada mak cik tu tolong isikan air untuk aku..terima kasih mak cik aku ucapkan sambil tersenyum..

Namun senyuman itu x slama mana..kurang ajar punye air..aduhai rasa air mentah, tapi aku tidak sesekali memberanikan diri nk cakap dia org x masak air tu..xbaik fitnah2 ni..berdosa..aku hanya meminum sedenguk sahaja air itu, dengan niat ingin menumpas kan sotong @ udang bonget yg lekat kat tekak ini..

Sesudah itu, maka berangkat lah aku untuk pulang..sebelum balik kena salam dulu dekat tuan rumah di iringi dengan wang..hmm, dalam hati terdetik tapi aku dah cuba halang diri aku, tapi tetap termucul gak dalam hati ni, nak wat cam mana kan..{ eh, pak cik aku rasa klu aku x bg duit pun xpe, makanan yang ko hidang kan tu mcm ko x ikhlas je ko hidangkan untuk aku}..

p/s ; makan je lah ape yang tersedia, kerana itu adalah rezeki yang ALLAH turunkan, jgn lah jadi macam aku yang banyak songe and tidak bersyukur ini..hehehe..lagi satu, cubalah sesekali kita ikhlas kan diri kita dalam mengerjakan sesuatu okie..renungkan2 dan selamat beramal..






1 comments:



renjizakura said...

haha
kelakar dooo ayat ko tu.