Showing posts with label itu pemikiranku. Show all posts
Showing posts with label itu pemikiranku. Show all posts

AkU NaK JaLaN Ke DePaN

Sejak akhir2 ni, ada satu bentuk perungkapan yang selalu ajer LINGERS kat dalam hidup aku yang tengah agak MESSY ni..setiap kali kepala aku dh jadi serabut macam cacing kerawit yang xdek hala tuju selain niat nya untuk serap zat kita, ungkapan ni akan lingers kat kpala otak aku, and wat aku duduk diam seketika..budget macam ayat ni boleh memotivasikan aku lah konon nye..seketika sahaja sebenarnye, sebab aku ni memang x reti nak memotivasikan diri sendiri..umpama udara yang masuk ikut hidung, keluar ikut b**ntut jadi kentut..hehehe..


Ni lah dia perungkapan nya..
ALLAH telah berfirman ;
“Aku takkan mengubah nasib seseorang/kaum itu melainkan mereka sendiri yng mengubahnya”


Hampir setiap hari, aku akan dengar perungkapan ini dekat rumah..sebab hari2 abang aku cakap ulang2 benda ni..knapa abg aku slalu cakap ungkapan ni?..owh sebab dia sedang menghafal teks ucapannya kot..lagi satu baru-baru ni, temanku ada membuat post dan di akhir post nye pun ada terselit ungkapan ini..adakah sebenarnya situasi ini adalah satu bentuk “lesson” yang sedang terbang di sekeliling aku?..adakah ungkapan ini adalah satu signboard untuk aku keluar dari hiruk-pikuk higway kehidupan ku yang semakin tenat..hmm..harus aku cari jawapan nya..


Aku seorg org yang payah untuk berusaha keluar cari jalan nak lari dari masalah..aku xsuke masalah hujani aku, sebab bila badan aku jadi lembab otak terus lembab, pergerakan aktiviti hidup turut jadi macam pergerakan binatang kacukan paling lembab ( siput + b*b*), tapi aku xdek usaha pun nak cari payung untuk elak bintik-bintik jernih hujan tu..kalau ada rihanna dekat aku, boleh lah aku tumpang payung dia..(eh eh, under my umbrella, ella, ella..)..


Dari dulu sampai lah tapak dimana aku pijak skang..skang ni, aku pijak karpet warna biru menggunakan alas sock warna putih aku..aku slalu biarkan diri aku static unless ada beberapa bijik manusia tolak aku untuk maju ke hadapan..adakah sebenarnya ungkapan ini menyuruh aku untuk berusaha lebih gigih untuk aku Berjaya kelak..kalau dulu aku merangkak macam baby, skang aku kena berlari mengejar cita-cita ku..mungkin itu yang ingin di sampai kan padaku..


Tetapi, banyak sgt ke kuantiti mitokondria yang berkualiti lahir dari coffe starbuck atau burger carls junior yang aku gigit beberapa hari yang lepas, mitokondria yang mampu gerakkan jasad serta rohani aku ke depan..hmmmm..harus di fikir kan sejenak..aku perlu berusaha untuk menjamin hidup cemerlang pada masa depan..sebelum aku habis kan post aku, aku nak kongsi graf grade pointer aku di university, hasil daripada sifat tak mahu berusaha cari jalan kejayaan ..


*usaha+tawakal tangga kejayaan
*kadang-kadang lesson/sign datang dalam pelbagai bentuk, jadi sentiasa analisi setiap sesuatu yang terjadi..mungkin tersimpan seribu satu jawapan di dalam nya..









kisah gagak : aku mempositifkan kenegativean



assalamualaikum..

Semalam, on the way nak balik rumah dari office kat kota kemuning tu, ada seekor burung gagak yang hitam jalan ala2 model pakai heels menyeberang jalan..dalam hati ( kurang ajar ko gagak, ko tengah kutuk aku bawak kereta perlahan ke ).. dalam hati juga telah aku menyumpah gila gaya gagak tu..yelah kan, dia dah lah ada sayap, boleh je nak terbang lintas jalan tu, tapi kenapa lah dia amik keputusan yang lebih meng risiko kan diri dia untuk di lenyek oleh tayar kereta aku..

Tapi mungkin aku rasa gagak tu xnak membiasakan kan diri dia dengan gaya hidup senang, bak kata orang kalau kita sudah mampu terbang di awangan jangan di lupa bumi yang di pijak dahulu..bagus jugak gagak ni sebenarnya, sebab boleh tunjuk teladan yang baik untuk manusia zaman sekarang ni..yelah orang sekarang, pantang ada kuasa, pantang ada harta, dah mula hidung tinggi meggunung..sembelit betul aku tengok orang2 macam ni..dah mula xnak ingat asal usul diri..

Tapi aku rasa, mungkin jugak gagak tu saja nak test power dia, ala kira-kiranye dia nak try sejauh mana dia mampu handle pergerakan dia di waktu kecemasan..ye lah kat atas langit tu kalau tengok macam terlalu selamat dan tidak begitu mencabar untuk dia melakukan lebih banyak gerakan Brownian..kalau asyik main kat tempat selamat je, mana hidup nak maju kan si gagak..kena berani amik risiko lah kan..see, i told you, this crow can be a very good role model to us..

Kalau tgk si gagak ni dan berfikir sejenak dengan teliti, perasaan meluat mula-mula tengok dia buat runaway depan kereta aku tu boleh bertukar menjadi perasaan bangga pulak dengan sikap nye..ye lah, aku xbley lawan sikap dia yang xriak tu..aku rasa aku bila suatu masa nanti, bila sudah ada kuasa, sudah ada harta, pasti akan timbul gak perasaan riak tu kan..tapi si gagak ni memang hebat lah..dah mampu terbang di atas, tapi dia masih rindukan jalanan nya di bumi..hmmm, tapi mungkin dia turun atas tanah nak cari makanan kot..

lagi satu, aku terlalu penakut untuk di bandingkan dengan gagak tu..sebab aku x berani nak buat runaway masa melintas jalan..kalau aku, sedaya upaya aku lari laju2 kalau nak lintas jalan..hahaha..dalam perspektif lain, aku takut untuk mencabar diri aku untuk melakukan sesuatu..aku malu, aku x yakin pada diri, dan itu lah masalah utama aku..lepas tu, aku suka melakukan kerja secara tidak bersungguh-sungguh..kadang2 rasa benci nya nak jadi diri sendiri..walaupun begitu, aku xnak jadi gagak sebab gagak ***am

tapi masalahnya, gagak tu tetap kelihatan begitu yakin dengan dirinya walaupun warna dia ***am aje..(kepada pembaca yang berkulit agak redup, saya tidak berniat menyamakan anda dengan gagak, sila berfikiran positif, hitam itu sexy)..ye lah dia masih mengekal kan irama langkahan kakinya walaupun kereta cute aku ni sekaki je lagi nk pecah kan ginjal dia..tiada unsur perasaan takut pun tergambar di paras muka nya itu..gagak ni hebat, dia cakap dengan aku “confident toward urself must be peak if u want to create a history in future”..tapi aku masih lagi flat keyakinan nya wahai si gagak..hahaha..

terima kasih gagak bagi aku some lesson dengan gaya catwalk ko tu..

*don’t judge whole thing at the first sight..do analyze it first..
*try to be positive toward some stuff that can bring/hold you down when you take it as negative issue.
*learn and always learn because only the knowledge can bring us to the top of the world
*learn our voice within, because we need to trust our own self..we must confident with ourself..because only we know the best for out self..